Wizualizacje danych

13.11.2025

Wskaźniki systemowe Eurydice 2025

zdjęcie-wiodące

Wskaźniki systemowe Eurydice to aktualizowana corocznie publikacja internetowa prezentująca zmiany w europejskich systemach edukacji w czterech obszarach:

Interaktywna forma prezentacji danych we Wskaźnikach ułatwia przeglądanie i porównywanie wybranych aspektów działania systemów edukacji w całej Europie.

Publikacja od lat stanowi jedno z podstawowych źródeł danych dla corocznego monitoringu edukacji i szkoleń Komisji Europejskiej, wzbogacając go o wgląd w rozwój edukacji w całej Europie.

Najnowsza aktualizacja Wskaźników systemowych z 2025 roku obejmuje wszystkie państwa członkowskie UE, a także Albanię, Bośnię i Hercegowinę, Islandię, Liechtenstein, Czarnogórę, Macedonię Północną, Norwegię, Serbię i Turcję.

 

Szczegółowe informacje o problematyce wskaźników

Wczesna edukacja i opieka (ang. ECEC)

Zaktualizowane w tym roku dane i wizualizacje dotyczące wczesnej edukacji i opieki obejmują szerszy zakres danych — począwszy od roku szkolnego 2018/2019. Analizowane aspekty to dostępność wczesnej edukacji i opieki, kwalifikacje i doskonalenie zawodowe personelu oraz podstawy programowe.

Wczesne kończenie nauki i szkoleń (ang. ELET)

Wskaźniki prezentują m.in. rodzaje działań podejmowanych w poszczególnych krajach w celu ograniczania zjawiska ELET, np. prowadzenie systemów monitorowania losów uczniów lub absencji szkolnych, które pozwalają dostrzec, a zarazem wesprzeć większą liczbę młodych ludzi w pomyślnym ukończeniu szkoły i uzyskaniu wykształcenia średniego.

Wyrównywanie szans w edukacji szkolnej

Wskaźniki prezentują wybrane aspekty działań na rzecz wyrównywania szans w edukacji szkolnej, m.in. występowanie regulacji dotyczących powtarzania roku, grupowanie uczniów podczas zajęć szkolnych w zależności od ich umiejętności oraz etap na którym uczniowie są kierowani do różnych ścieżek edukacyjnych (ogólnokształcących, zawodowych).

Szkolnictwo wyższe

Wskaźniki dotyczą polityki w zakresie równości płci, zasad rekrutacji na studia oraz środków mających na celu przyciągnięcie większej liczby studentów (zwłaszcza kobiet) do studiów na kierunkach takich jak nauki ścisłe i przyrodnicze, technologiczne, inżynierskie i matematyka (STEM).