Aktualności
13.11.2025
Wskaźniki systemowe Eurydice 2025
Wskaźniki systemowe Eurydice to aktualizowana corocznie publikacja internetowa prezentująca zmiany w europejskich systemach edukacji w czterech obszarach:
- Wczesna edukacja i opieka
- Wczesne kończenie nauki
- Wyrównywanie szans w edukacji szkolnej
- Szkolnictwo wyższe
Interaktywna forma prezentacji danych we Wskaźnikach ułatwia przeglądanie i porównywanie wybranych aspektów działania systemów edukacji w całej Europie.
Publikacja od lat stanowi jedno z podstawowych źródeł danych dla corocznego monitoringu edukacji i szkoleń Komisji Europejskiej, wzbogacając go o wgląd w rozwój edukacji w całej Europie.
Najnowsza aktualizacja Wskaźników systemowych z 2025 roku obejmuje wszystkie państwa członkowskie UE, a także Albanię, Bośnię i Hercegowinę, Islandię, Liechtenstein, Czarnogórę, Macedonię Północną, Norwegię, Serbię i Turcję.
Szczegółowe informacje o problematyce wskaźników
Wczesna edukacja i opieka (ang. ECEC)
Zaktualizowane w tym roku dane i wizualizacje dotyczące wczesnej edukacji i opieki obejmują szerszy zakres danych — począwszy od roku szkolnego 2018/2019. Analizowane aspekty to dostępność wczesnej edukacji i opieki, kwalifikacje i doskonalenie zawodowe personelu oraz podstawy programowe.
Wczesne kończenie nauki i szkoleń (ang. ELET)
Wskaźniki prezentują m.in. rodzaje działań podejmowanych w poszczególnych krajach w celu ograniczania zjawiska ELET, np. prowadzenie systemów monitorowania losów uczniów lub absencji szkolnych, które pozwalają dostrzec, a zarazem wesprzeć większą liczbę młodych ludzi w pomyślnym ukończeniu szkoły i uzyskaniu wykształcenia średniego.
Wyrównywanie szans w edukacji szkolnej
Wskaźniki prezentują wybrane aspekty działań na rzecz wyrównywania szans w edukacji szkolnej, m.in. występowanie regulacji dotyczących powtarzania roku, grupowanie uczniów podczas zajęć szkolnych w zależności od ich umiejętności oraz etap na którym uczniowie są kierowani do różnych ścieżek edukacyjnych (ogólnokształcących, zawodowych).
Szkolnictwo wyższe
Wskaźniki dotyczą polityki w zakresie równości płci, zasad rekrutacji na studia oraz środków mających na celu przyciągnięcie większej liczby studentów (zwłaszcza kobiet) do studiów na kierunkach takich jak nauki ścisłe i przyrodnicze, technologiczne, inżynierskie i matematyka (STEM).

