Wizualizacje danych

27.11.2024

Wskaźniki systemowe Eurydice 2024

Wskaźniki systemowe (dawniej strukturalne) Eurydice służą do badania efektywności systemów edukacji w czterech uznawanych za kluczowe obszarach: wczesnej edukacji i opiece, przeciwdziałaniu przedwczesnemu kończeniu edukacji i szkoleń, szkolnictwie wyższym oraz wyrównywaniu szans w edukacji.

Dane zebrane przez Eurydice stanowią ważne uzupełnienie corocznego Monitora Kształcenia i Szkolenia Komisji Europejskiej, dostarczając analizę kontekstową zmian w systemach edukacji i szkoleń na całym kontynencie.

Tegoroczne wskaźniki – za rok szkolny 2023/ 2024 – są po raz pierwszy prezentowane w formie interaktywnego narzędzia internetowego, które umożliwia użytkownikom nawigację i porównywanie danych między krajami (państwa członkowskie UE, Albania, Bośnia i Hercegowina, Islandia, Liechtenstein, Czarnogóra, Macedonia Północna, Norwegia, Serbia i Turcja).

W obrębie czterech kluczowych obszarów polityki edukacyjnej, których dotyczą wskaźniki wyodrębniono do analizy następujące zagadnienia:

Wczesna edukacja i opieka (ang. ECEC): prawo do przystępnej cenowo i jakościowej edukacji dla wszystkich dzieci, nakłady ze środków publicznych na zapewnienie edukacji i opieki dla najmłodszych, wymagania dotyczące zatrudnienia personelu i wytyczne dla placówek edukacyjnych.

Przedwczesne kończenie edukacji i szkoleń (ang. ELET): cztery główne obszary rozwoju polityki w zakresie ELET, w tym działania podejmowane w celu ograniczenia tego zjawiska oraz wspierania młodych ludzi w uzyskaniu wykształcenia średniego.

Szkolnictwo wyższe: przegląd kluczowych dla tego sektora zagadnień takich jak rozwiązywanie kwestii równości płci i polityka przyjmowania kandydatów na studia w kontekście uczenia się przez całe życie.

Wyrównywanie szans w edukacji: warunki sprzyjające równości w edukacji. Równość definiuje się jako dostęp do osiągnięć edukacyjnych i kwalifikacji, niezależnie od społeczno-ekonomicznego, kulturowego, rasowego (lub innego) pochodzenia osoby uczącej się.