Aktualności
24.01.2025
Kluczowe dane dotyczące wczesnej edukacji i opieki 2025

Trzecia edycja raportu Eurydice Key data on early childhood education and care in Europe zawiera szczegółowe informacje i przykłady rozwiązań stosowanych w europejskich krajach w dziedzinie edukacji najmłodszych. Raport ma służyć przede wszystkim jako źródło danych dla twórców polityki edukacyjnej, decydentów, badaczy oraz rodziców, wspierające proces tworzenia dostępnych, włączających systemów wczesnej edukacji i opieki, które oferują wysokiej jakości usługi.
Pierwsza część raportu zawiera wskaźniki dotyczące dostępu do edukacji i opieki nad dziećmi, modeli zarządzania placówkami, finansowania usług opiekuńczych i edukacyjnych oraz ich kształtu. W porównaniu do poprzedniego wydania z roku 2019, w raporcie uwzględniono nowe wskaźniki, które dotyczą włączania, finansowania, warunków pracy i wynagrodzeń personelu. W części poświęconej programom nauczania omówiono elementy edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju, higienę i bezpieczeństwo cyfrowe oraz naukę języków obcych, zgodnie ze zmieniającymi się potrzebami najmłodszych oraz oczekiwaniami rodziców i opiekunów.
Druga część raportu przedstawia dane w układzie krajowym, z odrębnym opisem głównych cech każdego systemu, w tym wykresy prezentujące struktury systemów ułatwiające porównanie rozwiązań stosowanych w różnych krajach. Raport dostarcza dane i opisy dla 37 krajów europejskich: 27 państw członkowskich UE oraz Albanii, Bośni i Hercegowiny, Szwajcarii, Islandii, Liechtensteinu, Czarnogóry, Macedonii Północnej, Norwegii, Serbii i Turcji.