Publikacje

19.11.2025

Kadra akademicka w Europie

zdjęcie-wiodące

Nowy raport Academic staff in Europe — 2025 to analiza zmieniającej się sytuacji nauczycieli akademickich w szkolnictwie wyższym w Europie. Publikacja zawiera szczegółowe omówienie krajowych strategii, reform i inicjatyw dotyczących różnych aspektów funkcjonowania kadry akademickiej w uczelniach europejskich.

W raporcie dokonano porównania regulacji obowiązujących w 38 europejskich systemach szkolnictwa wyższego dotyczących kadry akademickiej, w tym szczególnie kwestii zasad rekrutacji na stanowiska naukowe/ dydaktyczne w uczelniach wyższych, charakteru zatrudnienia nauczycieli akademickich, przebiegu ich kariery zawodowej oraz sposobów oceny ich pracy. Przeanalizowano również stopień zaangażowania kadry w kontakty międzynarodowe oraz zakres jej autonomii.

W opracowaniu uwzględniono przykłady najnowszych reform mających wpływ na sytuację kadry akademickiej oraz opisano przykładowe działania podejmowane przez kraje w celu poprawy warunków pracy nauczycieli akademickich i wspieranie ich na ścieżkach kariery.

Z analiz przeprowadzonych na potrzeby raportu wynikają trzy kluczowe wnioski do uwzględnienia w systemach szkolnictwa wyższego:

  1. Konieczność zapewnienia stabilnych i elastycznych ścieżek kariery poprzez eliminowanie systemowych przeszkód w awansie zawodowym oraz wspieranie dynamiki środowiska akademickiego sprzyjającej podnoszeniu jakości pracy i innowacyjności.
  2. Znaczenie odpowiedniego wynagradzania osiągnięć dydaktycznych i badawczych, w tym poprzez wdrożenie stabilnych systemów oceny i ewaluacji, które uwzględniają szeroki zakres obowiązków, od dydaktyki po pracę naukową oraz zaangażowanie społeczne.
  3. Potrzeba wspierania nieustającego rozwoju zawodowego i kariery naukowej poprzez wyposażenie nauczycieli akademickich w narzędzia niezbędne do dostosowania się do szybko zmieniającego się środowiska edukacyjnego.