Malta
Informacje pochodzą z bazy National Education Systems – dostęp lipiec 2023
PODSTAWOWE INFORMACJE
Malta jest małą wyspą leżącą na Morzu Śródziemnym i liczy 518 tysięcy mieszkańców. Stolicą kraju jest Valletta. Malta jest republiką parlamentarną. Jest podzielona na pięć regionów. Każdy z nich ma swój własny urząd lokalny, który pełni rolę pośrednika między władzami lokalnymi i krajowymi. Malta przystąpiła do Unii Europejskiej w 2004 roku. w strefie Schengen znajduje się od roku 2007. Walutą kraju jest euro wprowadzone w 2008 roku.
GŁÓWNE CECHY SYSTEMU EDUKACJI
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA
Maltański system edukacji jest scentralizowany ze względu na mały rozmiar kraju. Jednak w 2005 roku wprowadzono pewną decentralizację poprzez ustanowienie szczebla pośredniego w zarządzaniu systemem - kolegiów. Szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły średnie wchodzące w skład kolegiów są zarządzane przez dyrektorów kolegiów i radę dyrektorów. Szkoły finansowane są przez władze centralne za pośrednictwem dyrektorów kolegiów. Program nauczania jest opracowywany na szczeblu centralnym przez Departament Zarządzania Programami Nauczania ministerstwa edukacji.
Około 50% uczniów objętych obowiązkiem szkolnym uczęszcza do szkół publicznych, kolejne 36% do szkół kościelnych, a około 14% do szkół niezależnych.
ZARZĄDZANIE I NADZÓR NAD SYSTEMEM EDUKACJI
Za system edukacji odpowiedzialne jest Ministerstwo Edukacji, Sportu, Młodzieży, Badań i Innowacji (MEYR). Edukacja jest oferowana przez szkoły publiczne, kościelne (głównie katolickie) i niezależne.
Rządowa polityka edukacyjna opiera się na dwóch głównych założeniach: równości i jakości. Dowodem tego zaangażowania jest polityka integracyjna na wszystkich poziomach edukacji oraz zapewnienie bezpłatnej edukacji od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem publiczne szkolnictwo wyższe, wyjątek stanowią studenci z krajów spoza UE / EOG, którzy płacą za studia. Państwo dotuje szkoły kościelne, które nie pobierają czesnego, i przyznaje ulgi podatkowe rodzicom, których dzieci uczęszczają do szkół niezależnych. Ministerstwo jest również odpowiedzialne za:
-
ustalanie podstawy programowej
-
rozwój polityki edukacyjnej
-
przyznawanie funduszy z budżetu państwa i zarządzanie nimi.
Niepubliczne placówki opieki nad dziećmi (prywatne lub prowadzone przez zakony) są regulowane przez Dyrekcję ds. Jakości i Standardów w Edukacji (DQSE) zgodnie z Krajowymi Standardami Wczesnej Edukacji i Opieki nad Dzieckiem (0-3 lata).
ORGANIZACJA I STRUKTURA SYSTEMU EDUKACJI
DIAGRAM SYSTEMU EDUKACJI
EDUKACJA OBOWIĄZKOWA
Obowiązek szkolny trwa 11 lat i obejmuje dzieci w wieku od 5 do 16 lat. Składa się z dwóch cykli:
-
cyklu szkolnictwa podstawowego (od 5 do 11 roku życia)
-
cyklu szkolnictwa średniego (od 11 do 16 roku życia), który obejmuje gimnazja (od 11 do 13 roku życia) i szkoły średnie (od 13 do 16 roku życia).
WCZESNA EDUKACJA I OPIEKA
Na Malcie istnieją dwa odrębne etapy edukacji dla dzieci w wieku poniżej wieku rozpoczęcia edukacji obowiązkowej (ISCED 0). Wczesna edukacja i opieka jest dostępna w:
-
placówkach opieki nad dziećmi, w tym placówkach domowych, do których uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 36 miesięcy
-
przedszkolach dla dzieci w wieku od 3 do 5 lat.
Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem jest częścią cyklu edukacyjnego "wczesnego dzieciństwa", który obejmuje dzieci w wieku 0-7 lat. W skład cyklu, oprócz wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem (ISCED 0), wchodzą pierwsze dwa lata kształcenia w szkole podstawowej (ISCED 1).
SZKOLNICTWO PODSTAWOWE
Szkolnictwo podstawowe stanowi odrębny etap edukacji i szkoły na tym etapie nie są łączone ze szkołami średnimi I stopnia w ramach jednej placówki. Pierwsze 2 lata nauki w szkole podstawowej są uważane za kontynuację dwuletniego okresu przedszkolnego. Jednakże, podczas gdy edukacja przedszkolna nie jest obowiązkowa, rozpoczęcie edukacji w szkole podstawowej w wieku 5 lat oznacza początek edukacji obowiązkowej.
Cykl nauki w szkole podstawowej jest pierwszym etapem obowiązkowej edukacji i trwa 6 lat, od klasy 1 do 6.
Wszyscy uczniowie przechodzą ze szkoły podstawowej do średniej bez świadectwa ukończenia szkoły podstawowej. Wyniki uzyskane przez uczniów w ramach testu na koniec szkoły podstawowej są przekazywane do szkoły średniej w celu poinformowania o umiejętnościach uczniów i wszelkich obszarach wymagających dodatkowej pracy w szkole średniej.
SZKOLNICTWO ŚREDNIE
Cykl szkolnictwa średniego składa się z dwóch oddzielnych etapów:
-
Po ukończeniu szkoły podstawowej uczniowie przechodzą do gimnazjów na pierwsze 2 lata cyklu szkolnictwa średniego (klasa 7 i 8)
-
Następnie uczniowie przez 3 lata uczęszczają do szkół średnich (klasy od 9 do 11). Ostatni rok szkoły średniej oznacza koniec obowiązkowej edukacji.
Wszystkie szkoły średnie (dla uczniów w wieku od 13 do 16 lat) oferują programy kształcenia ogólnego, a także ścieżki zawodowe dla zainteresowanych uczniów. Na koniec szkoły średniej uczniowie otrzymują świadectwo ukończenia szkoły średniej (wraz z określonym profilem) (SSC&P). Świadectwo takie można również otrzymać w ramach uznawania edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej. Uczniowie mogą przystąpić do egzaminów SEC, które są warunkiem wstępnym do wielu programów na poziomie szkoły średniej II stopnia i policealnej.
PONADOBOWIĄZKOWE SZKOLNICTWO ŚREDNIE
Po zakończeniu edukacji obowiązkowej uczniowie mogą wybrać ogólną lub zawodową ścieżkę edukacji w szkole średniej II stopnia (w wieku od 16 do 18 lat). Programy kształcenia ogólnego i niektóre programy kształcenia zawodowego mogą prowadzić do wstępu na studia wyższe.
SZKOLNICTWO WYŻSZE
Uniwersytet Maltański jest uczelnią autonomiczną, finansowaną ze środków publicznych i otwarta dla wszystkich kandydatów, którzy posiadają wymagane kwalifikacje. Programy studiów są zgodne z Procesem Bolońskim tzn. oferują wykształcenie na poziomie: licencjata, magistra i doktora.
EDUKACJA DOROSŁYCH
Edukację dorosłych działa na podstawie następujących założeń:
-
elastyczna, dostępna i odpowiednio dostosowana do potrzeb słuchaczy oferta programowa. Oznacza to zobowiązanie do tworzenia alternatywnych ścieżek w ramach pozaformalnego uczenia się
-
poprawa umiejętności, które przyczyniają się do rozwoju zawodowego, mobilności zawodowej i aktywności obywatelskiej;
-
rozwijanie struktur wsparcia dla uczenia się dorosłych;
-
udoskonalanie procesu zarządzania w sektorze uczenia się przez całe życie, przy zapewnieniu dostępnych środków strukturalnych, instytucjonalnych, fiskalnych, prawnych, politycznych i administracyjnych.
EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA
Malta zapewnia sprawiedliwą edukację koncentrującą się na fizycznym, społecznym, emocjonalnym, psychologicznym i kulturowym rozwoju dzieci w ramach integracji, mającej na celu wyeliminowanie wyzwań i barier, aby pomóc dzieciom osiągnąć ich pełny potencjał. Publiczny system edukacji zapewnia:
-
doradców, pracowników socjalnych, psychologów i innych specjalistów oferujących pomoc uczniom i ich rodzinom
-
zasoby niezbędne w realizacji integracyjnych i specjalnych programów edukacyjnych oraz innych programów związanych z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi
-
dostarczanie i koordynację usług poradnictwa zawodowego, w tym wdrażanie programów mających na celu poprawę współpracy między szkołą a miejscem pracy oraz pomoc na etapach przejściowych, w tym podczas przejścia ze szkoły do pracy.
WYBRANE STATYSTYKI
Statystyki dotyczące ogólnodostępnych i specjalnych* placówek edukacyjnych, 2017/18
Rodzaj placówki edukacyjnej |
Poziom ISCEDa |
Liczba placówek edukacyjnych |
|||
|
|
Publiczne |
Prywatne o uprawnieniach szkół publicznych |
Prywatne niezależne |
Razem |
Przedszkola |
0 |
0 |
9 |
9 |
18 |
Przedszkola i szkoły podstawowe |
0, 1 |
64 |
7 |
5 |
76 |
Szkoły podstawowe |
1 |
5 |
5 |
0 |
10 |
Specjalne szkoły podstawowe |
1 |
1 |
(-)* |
(-) |
1 |
Szkoły podstawowe i szkoły średnie I stopnia |
1, 2 |
0 |
7 |
1 |
8 |
Szkoły średnie I stopnia |
2 |
10 |
(-) |
(-) |
10 |
Specjalne szkoły średnie I stopnia |
2 |
2 |
(-) |
(-) |
2 |
Szkoły średnie II stopnia |
2, 3 |
16 |
7 |
2 |
25 |
Szkoły policealne |
4 |
2 |
(-) |
(-) |
2 |
(-) nie dotyczy
a ISCED= International Standard Classification of Education
Źródło: baza National Education Systems Chapter 2.8. Statistics on educational institutions
Statystyki dotyczące liczby uczniów w placówkach edukacyjnych ogólnodostępnych i specjalnych, 2020/21
Rodzaj placówki edukacyjnej |
Liczba uczniów/studentów |
Edukacja przedszkolna |
9 316 |
Szkolnictwo podstawowe |
26 941 |
Szkolnictwo średnie I stopnia |
13 606 |
Szkolnictwo średnie II stopnia |
17 728 |
Szkolnictwo wyższe: licencjat |
9 321 |
Szkolnictwo wyższe: magister |
6 053 |
Doktorat |
573 |