Bułgaria
Informacje pochodzą z bazy National Education Systems – dostęp lipiec 2023
PODSTAWOWE INFORMACJE
Bułgaria jest republiką parlamentarną o scentralizowanej strukturze. Składa się z 28 prowincji, tzw. obwodów oraz jednego miasta wydzielonego (Sofia-Grad). Bułgaria ma 6,8 mln mieszkańców. Jej stolicą jest największe miasto kraju – Sofia, którą zamieszkuje 1,2 mln ludzi. Bułgaria przystąpiła do Unii Europejskiej w 2007 roku. Państwo jest w trakcie przystępowania do strefy Schengen. Walutą kraju jest lew bułgarski, jednak po spełnieniu wstępnych warunków unijnych, Bułgaria zamierza wprowadzić euro.
GŁÓWNE CECHY SYSTEMU EDUKACJI
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA
System edukacji w Bułgarii obejmuje przedszkola, szkoły podstawowe i średnie oraz placówki edukacji dorosłych i wyspecjalizowane instytucje oraz zapewnia edukację zgodnie z krajowymi standardami edukacyjnymi. Placówki edukacji przedszkolnej i szkolnej mają osobowość prawną. Krajowe standardy edukacyjne definiują treści edukacyjne, w tym podręczników i pomocy szkolnych, kwalifikacje nauczycieli, system oceniania, inspekcji itp.
Edukacja w Bułgarii jest świecka i bezpłatna w szkołach państwowych i regionalnych. Każdy obywatel Bułgarii ma prawo do edukacji i może stale doskonalić swoje umiejętności. Rasa, narodowość, płeć, pochodzenie etniczne lub społeczne, religia lub status społeczny nie może ograniczać dostępu do edukacji. Dzieci i uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczą się w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych.
ZARZĄDZANIE I NADZÓR NAD SYSTEMEM EDUKACJI
Minister Edukacji i Nauki jest odpowiedzialny za realizację polityki publicznej w dziedzinie edukacji i nauki. Ministerstwo Edukacji i Nauki jest organem administracji, które wspiera Ministra Edukacji i Nauki w wykonywaniu jego uprawnień.
W Bułgarii działa 28 Regionalnych Wydziałów Edukacji. Są to terytorialne struktury administracyjne podlegające Ministrowi Edukacji i Nauki zlokalizowane w przy władzach administracyjnych każdego z 28 regionów kraju. Ich głównym zadaniem jest:
-
tworzenie warunków do realizacji polityki edukacyjnej państwa w regionie
-
wspieranie i tworzenie warunków funkcjonowania placówek edukacji przedszkolnej i szkolnej w regionie
-
koordynacja działań między placówkami edukacji przedszkolnej i szkolnej, terytorialnymi organami władzy wykonawczej, organami samorządu lokalnego oraz kierownictwem regionalnych struktur organizacji pracowników i pracodawców
-
monitorowanie zgodności edukacji z państwowymi standardami edukacyjnymi, ustawą o edukacji przedszkolnej i szkolnej, ustawą o kształceniu i szkoleniu zawodowym oraz innymi przepisami w edukacji przedszkolnej i szkolnej przez instytucje w regionie.
ORGANIZACJA I STRUKTURA SYSTEMU EDUKACJI
DIAGRAM SYSTEMU EDUKACJI
EDUKACJA OBOWIĄZKOWA
Edukacja jest obowiązkowa od 7 lub 6 roku życia do 16 roku życia. Szkoła obowiązkowa zapewnia edukację i wychowanie uczniów zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami oraz oczekiwaniami dotyczącymi partycypacji w społeczeństwie obywatelskim.
WCZESNA EDUKACJA I OPIEKA
Wczesna edukacja i opieka nad dziećmi w wieku od 0 do 3 lat jest administrowana przez władze lokalne i nie wchodzi w zakres obowiązków ministerstwa edukacji. Edukacja i opieka nad dziećmi w wieku od 3 do 6-7 lat funkcjonuje pod nadzorem Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Przedszkola (Detski gradini) działają w ramach systemu edukacji przedszkolnej i szkolnej i zajmują się wychowaniem, edukacją i socjalizacją dzieci w wieku od 3 do 7 lat (rozpoczynających naukę w pierwszej klasie) zgodnie z krajowymi standardami edukacji przedszkolnej.
Przedszkola mogą obejmować grupy żłobkowe dla dzieci w wieku od 10 miesięcy do 3 lat. Opieka w tych grupach jest regulowana wspólnie przez Ministerstwo Zdrowia oraz Ministerstwo Edukacji i Nauki. Jeśli w danej gminie są dostępne miejsca, dzieci mogą rozpocząć naukę w przedszkolu w wieku 2 lat.
Ostatnie 2 lata edukacji przedszkolnej (dla dzieci w wieku 5-7 lat) są obowiązkowe od 2010 roku. Od roku 2023/2024 wszystkie 4-latki zostaną objęte obowiązkową edukacją przedszkolną. Szkoły mogą oferować obowiązkową edukację przedszkolną dla dzieci w wieku 4 lat tylko wtedy, gdy dana gmina nie posiada przedszkola.
SZKOLNICTWO PODSTAWOWE
Edukacja podstawowa jest realizowana w ramach jednolitej struktury obejmującej:
-
kształcenie na poziomie szkoły podstawowej (Nachalni uchilishta) - klasy od 1 do 4,
-
kształcenie na poziomie szkoły średnie I stopnia (Sredni uchilishta) - klasy od 5 do 7.
Edukacja jest zorganizowana w klasach dla uczniów w tym samym wieku (poza pewnymi wyjątkami, na przykład uczniowie powtarzający klasę).
Edukacja na poziomie szkoły podstawowej realizowana jest w następujących typach szkół:
-
początkowych (1 - 4 klasa)
-
podstawowych (1 - 7 klasa)
-
łączonych (1 - 10 klasa)
-
średnich (1 - 12 klasa)
Ukończenie kształcenia na poziomie podstawowym jest potwierdzane po ukończeniu 7 klasy poprzez świadectwo ukończenia tego etapu kształcenia. Świadectwo uprawnia do kontynuowania nauki, zdobywania kwalifikacji zawodowych lub wykonywania zawodów wymagających wykształcenia podstawowego. Świadectwo zawiera oceny roczne uzyskane z przedmiotów, których uczeń uczył się w 7 klasie, a także oceny z wybranych przedmiotów.
SZKOLNICTWO ŚREDNIE
Kształcenie na poziomie szkoły średniej I stopnia (Sredni uchilishta) obejmuje klasy 5 do 7 i jest prowadzone w ramach jednolitej struktury.
Kształcenie na poziomie szkoły średniej II stopnia obejmuje klasy od 8 do 12 i jest oferowane przez:
-
szkoły ogólnokształcące (gimnazjalne: 8-12 klasa, łączone: 1-10 klasa, średnie: 1-12 klasa)
-
szkoły specjalistyczne (szkoły sportowe, artystyczne, religijne, łączone, kulturalne)
-
szkoły wieczorowe
-
szkoły specjalne - dla uczniów z niepełnosprawnościami,
-
poprawcze szkoły z internatem
-
społeczne szkoły z internatem
-
szkoły w miejscach pozbawienia wolności
Struktura szkół średnich drugiego stopnia (Gimnazii) obejmuje:
-
8 klasę - w szkołach profilowanych, w klasach profilowanych z intensywną nauką języka obcego w szkołach ogólnokształcących, w szkołach zawodowych oraz w klasach prowadzących do uzyskania kwalifikacji zawodowych w szkołach ogólnokształcących i profilowanych.
-
9 klasę - w szkołach profilowanych, w klasach profilowanych w szkołach ogólnokształcących, zawodowych, oraz w klasach prowadzących do uzyskania kwalifikacji zawodowych w szkołach ogólnokształcących, zawodowych i w innych szkołach średnich II stopnia.
-
7 lub 8 klasę - w celu uzyskania kwalifikacji zawodowych i wykształcenia średniego I stopnia - w szkołach zawodowych i klasach zawodowych w zasadniczych szkołach zawodowych, szkołach ogólnokształcących i szkołach policealnych
Kształcenie zawodowe (Profesionalni uchilishta) na poziomie średnim II stopnia zapewniają zawodowe szkoły średnie II stopnia i ogólnokształcące szkoły średnie II stopnia, oferujące zajęcia prowadzące do uzyskania kwalifikacji zawodowych.
Istnieją również szkoły specjalne prowadzące do ukończenia szkoły średniej i/lub uzyskania kwalifikacji zawodowych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
SZKOLNICTWO WYŻSZE
W wyniku procesu bolońskiego w Bułgarii wprowadzono 3-stopniowy system szkolnictwa wyższego, który obejmuje studia:
-
licencjackie - dwa rodzaje - licencjat zawodowy (ISCED 5B) i licencjat ogólny (ISCED 5A)
-
magisterskie (ISCED 5A)
-
doktoranckie (ISCED 6)
Bułgaria aktywnie pracuje nad modernizacją systemu szkolnictwa wyższego, w odpowiedzi na oczekiwania społeczeństwa i przedsiębiorstw.
EDUKACJA DOROSŁYCH
Głównym celem krajowej polityki uczenia się dorosłych jest zwiększenie odsetka dorosłych uczestniczących w procesie uczenia się przez całe życie poprzez mobilizację wszystkich zainteresowanych stron. Krajowa polityka na rzecz dorosłych określa strategiczne ramy polityki rządu w zakresie edukacji i szkoleń. Na poziomie krajowym wdrożono konkretne środki w celu zbudowania elastycznego systemu kształcenia i szkolenia dorosłych. Obejmuje on wszystkie stopnie kształcenia ogólnego, zawodowego, wyższego i uczenia się dorosłych we wszystkich jego aspektach - formalnym, pozaformalnym i nieformalnym.
EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA
Dodatkowe wsparcie w rozwoju jest zapewniane dzieciom i uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ze szczególnymi uzdolnieniami i z chorobami przewlekłymi. Dodatkowe wsparcie zapewniają przedszkola, szkoły i odrębne placówki wsparcia oraz specjalistyczne.
Wsparcie obejmuje:
-
indywidualną pracę z dzieckiem i uczniem
-
rehabilitację zaburzeń komunikacyjnych i psychospołeczną
-
rehabilitację słuchu, mowy i wzroku
-
rehabilitację zaburzeń komunikacyjnych i niepełnosprawności fizycznej
-
zapewnienie dostępnych budynków, środków technicznych, specjalistycznego sprzętu, materiałów dydaktycznych, metod i opieki specjalistycznej.
WYBRANE STATYSTYKI
Statystyki dotyczące ogólnodostępnych i specjalnych placówek edukacyjnych, 2017/18
Rodzaj placówki edukacyjnej |
Poziom ISCEDa |
Liczba placówek edukacyjnych |
|||
|
|
Publiczne |
Prywatne o uprawnieniach szkół publicznych |
Prywatne niezależne |
Razem |
Przedszkola |
0 |
1713 |
(-) |
110 |
1823 |
Szkoły podstawowe |
1 |
123 |
(-) |
6 |
129 |
Szkoły podstawowe i średnie I stopnia |
1,2 |
1113 |
(-) |
38 |
1151 |
Szkoły średnie II stopnia |
3 |
454 |
(-) |
29 |
483 |
Szkoły średnie I i II stopnia |
1,2,3 |
395 |
(-) |
23 |
418 |
Szkoły specjalne |
1,2,3 |
2 |
(-) |
(-) |
2 |
Szkoły zawodowe |
3,4 |
430 |
(-) |
33 |
463 |
(-) - nie dotyczy
a ISCED= International Standard Classification of Education
Źródło: baza National Education Systems Chapter 2.8. Statistics on educational institutions
Statystyki dotyczące liczby uczniów w placówkach edukacyjnych ogólnodostępnych i specjalnych, 2020/21
Rodzaj placówki edukacyjnej |
Liczba uczniów/studentów |
Edukacja przedszkolna |
215 666 |
Szkolnictwo podstawowe |
237 737 |
Szkolnictwo średnie I stopnia |
198 501 |
Szkolnictwo średnie II stopnia |
277 674 |
Szkolnictwo wyższe: licencjat |
147 756 |
Szkolnictwo wyższe: magister |
72 035 |
Doktorat |
6 570 |