Bośnia i Hercegowina
Informacje pochodzą z bazy National Education Systems – dostęp lipiec 2023
PODSTAWOWE INFORMACJE
Bośnia i Hercegowina jest państwem federacyjnym o ustroju demokratycznym położonym na Półwyspie Bałkańskim. Państwo liczy 3,2 mln mieszkańców. Stolicą kraju jest Sarajewo skupiające 275 tysięcy ludzi. Bośnia i Hercegowina złożyła wniosek o członkostwo w Unii Europejskiej w 2016 roku, a w 2022 roku przyznano jej status kraju kandydującego. Państwo nie należy do strefy Schengen. Walutą narodową jest marka zamienna.
GŁÓWNE CECHY SYSTEMU EDUKACJI
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA
W Bośni i Hercegowinie zamieszkują trzy narodowości i obowiązują trzy języki urzędowe: bośniacki, chorwacki i serbski.
System edukacji jest podzielony na cztery główne poziomy:
-
przedszkolny - jest integralną częścią systemu edukacji i jest obowiązkowy dla wszystkich dzieci w wieku przedszkolnym w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej
-
podstawowy - trwa 9 lat i jest obowiązkowy dla wszystkich dzieci
-
średni - jest dostępny dla wszystkich uczniów, a rekrutacja do szkół jest prowadzona na podstawie wyników ze szkoły podstawowej, osobistych zainteresowań i zdolności
-
wyższy - dostęp do szkolnictwa wyższego mają wszyscy, którzy ukończyli cztery lata nauki w szkole średniej.
Placówki edukacyjne mogą być zarówno publiczne, jak i prywatne.
Edukacja w Bośni i Hercegowinie jest w dużej mierze finansowana ze środków publicznych: krajowych, środków poszczególnych kantonów, dystryktu Brčko i budżetów gminnych, w zależności od jurysdykcji. Oznacza to, że Bośnia i Hercegowina ma trzynaście oddzielnych budżetów na edukację:
-
dwa na poziomie centralnym
-
jeden dla Dystryktu Brčko
-
dziesięć budżetów kantonalnych.
ZARZĄDZANIE I NADZÓR NAD SYSTEMEM EDUKACJI
W Bośni i Hercegowinie (BiH) proces edukacji nadzoruje 12 instytucji:
-
Ministerstwo Edukacji i Kultury Republiki Serbskiej (Ministarstvo prosvjete i kulture Republike Srpske) - dla szkół prowadzących nauczanie w języku serbskim
-
Dziesięć kantonalnych ministerstw edukacji Federacji BiH
-
Departament Edukacji Dystryktu Brčko (Odjeljenje za obrazovanje u Vladi Brčko Distrikta BiH).
Federacja BiH ma charakter zdecentralizowany i składa się z dziesięciu kantonów, z których każdy ma własne ministerstwo edukacji.
Na poziomie edukacji przedszkolnej, podstawowej i średniej władze regionalne mają uprawnienia do mianowania dyrektorów i zatrudniania pozostałych pracowników placówek.
ORGANIZACJA I STRUKTURA SYSTEMU EDUKACJI
DIAGRAM SYSTEMU EDUKACJI
EDUKACJA OBOWIĄZKOWA
Szkolnictwo podstawowe jest obowiązkowe i trwa 9 lat. Dzieci, które ukończą 6 lat do 1 września bieżącego roku są zapisywane do 1 klasy szkoły podstawowej.
Właściwe władze oświatowe, z inicjatywy lub za zgodą rodziców oraz w porozumieniu z innymi kompetentnymi instytucjami, mogą zezwolić na wcześniejsze lub późniejsze rozpoczęcie edukacji w szkole podstawowej (1 rok wcześniej lub później), jeśli leży to w interesie dziecka. Edukacja w szkole podstawowej jest bezpłatna dla uczniów do ukończenia 18 roku życia.
WCZESNA EDUKACJA I OPIEKA
Edukacja i opieka przedszkolna (Predškolsko obrazovanje i vaspitanje) jest przeznaczona dla dzieci w wieku od 6 miesięcy do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej. Obejmuje trzy poziomy:
-
żłobek (dla dzieci w wieku od 6 miesięcy do 3 lat)
-
przedszkole (dla dzieci w wieku od 3 lat do 6 lat)
-
przedszkolny program przygotowawczy (W roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole realizowany jest przedszkolny program przygotowawczy, który jest pierwszym etapem kształcenia obowiązkowego. W programie uczestniczą dzieci w wieku od 5,5 do 6,5 lat.).
SZKOLNICTWO PODSTAWOWE
Edukacja w szkole podstawowej (Osnovno obrazovanje) jest obowiązkowa i trwa 9 lat, w podziale na 3 etapy:
-
Etap 1: 1-3 klasa
-
Etap 2: 4-6 klasa
-
Etap 3: 7-9 klasa.
SZKOLNICTWO ŚREDNIE
Szkolnictwo średnie (Srednje obrazovanje) jest realizowane w następujących typach szkół:
-
średnich ogólnokształcących (gimnazjach) - nauka trwa 4 lata
-
średnich zawodowych – nauka trwa 3 lub 4 lata
-
artystycznych i innych.
Uczniowie mają zazwyczaj 15 lat, gdy rozpoczynają naukę w szkole średniej i są przyjmowani do szkół na podstawie osiągnięć ze szkoły podstawowej i wyników egzaminów końcowych.
SZKOLNICTWO WYŻSZE
Szkolnictwo wyższe (Visoko obrazovanje) jest zorganizowane w trzech cyklach.
-
Pierwszy cykl prowadzi do ukończenia 3-4-letnich studiów licencjackich lub równoważnych, realizowanych w pełnym wymiarze godzin. Warunkiem przyjęcia na studia jest świadectwo ukończenia szkoły średniej. Studia licencjackie odpowiadają co najmniej 180 lub 240 punktom ECTS. Wyjątkiem są jednolite studia z grupy nauk medycznych pierwszego stopnia, które są wyceniane na 360 punktów ECTS.
-
Drugi cykl prowadzi do ukończenia 1-2 letnich studiów magisterskich lub równoważnych, odpowiadających 60 lub 120 punktom ECTS. Łącznie studia 1 i 2 stopnia odpowiadają 300 punktom ECTS.
-
Trzeci cykl prowadzi do ukończenia 3-letnich studiów doktoranckich lub równoważnych odpowiadających 180 punktom ECTS.
W każdym cyklu jeden semestr to 30 punktów ECTS.
EDUKACJA DOROSŁYCH
Wszystkie podmioty społeczne zaangażowane w rozwój edukacji dorosłych muszą działać na zasadzie partnerstwa, a dorośli są odpowiedzialni za własny rozwój zawodowy.
Dorośli są definiowani jako osoby w wieku powyżej 15 lat, które nie ukończyły edukacji w szkole podstawowej, oraz osoby w wieku powyżej 18 lat, które ukończyły ogólnodostepną lub dodatkową edukację i chcą poszerzać swoją wiedzę, umiejętności lub kompetencje.
EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA
Młodzież i dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zdobywają wykształcenie w szkołach ogólnodostępnych zgodnie z programami dostosowanymi do ich indywidualnych potrzeb.
Termin “dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” najczęściej obejmuje uczniów z trudnościami rozwojowymi, upośledzeniem słuchu i wzroku, trudnościami w mówieniu, upośledzeniem fizycznym, trudnościami w uczeniu się, zaburzeniami zachowania i chorobami przewlekłymi. Znacznie rzadziej stosuje się go w odniesieniu do uczniów uzdolnionych, członków mniejszości narodowych, repatriantów i uchodźców.
WYBRANE STATYSTYKI
Statystyki dotyczące ogólnodostępnych i specjalnych placówek edukacyjnych, 2019/20
Rodzaj placówki edukacyjnej |
Poziom ISCEDa |
Liczba placówek edukacyjnych |
|||
|
|
Publiczne |
Prywatne o uprawnieniach szkół publicznych |
Prywatne niezależne |
Razem |
Przedszkola |
0 |
209 |
(-) |
181 |
390 |
Szkoły podstawowe |
1,2 |
1753 |
(-) |
32 |
1785 |
Szkoły podstawowe specjalne |
1,2 |
46 |
(-) |
(-) |
46 |
Szkoły średnie |
3 |
276 |
(-) |
39 |
315 |
Szkoły średnie specjalne |
3 |
14 |
(-) |
(-) |
14 |
(-) nie dotyczy
a ISCED= International Standard Classification of Education
Źródło: baza National Education Systems Chapter 2.8. Statistics on educational institutions
Statystyki dotyczące liczby uczniów w placówkach edukacyjnych ogólnodostępnych i specjalnych, 2020/21
Rodzaj placówki edukacyjnej |
Liczba uczniów/studentów |
Edukacja przedszkolna |
27 698 |
Szkolnictwo podstawowe |
147 690 |
Szkolnictwo średnie I stopnia |
120 369 |
Szkolnictwo średnie II stopnia |
110 404 |
Szkolnictwo wyższe: licencjat |
59 082 |
Szkolnictwo wyższe: magister |
22 454 |
Doktorat |
1 208 |