Szczegóły publikacji
Citizenship Education in Europe
Aktywne zaangażowanie obywateli, szczególnie młodych, w życie polityczne i społeczne stanowi obecnie priorytet w całej Europie, a edukacja jest nadal postrzegana jako najważniejsze narzędzie promowania aktywnej postawy obywatelskiej. Wszystkie państwa członkowskie UE włączyły edukację obywatelską do swych programów nauczania w szkołach podstawowych i średnich, ale sposoby realizacji tych programów bardzo się różnią w poszczególnych krajach. W raporcie wyróżniono trzy główne modele edukacji obywatelskiej, które mogą także występować łącznie.
Edukacja obywatelska jest:
- nauczana jako oddzielny przedmiot,
- zintegrowana w ramach przedmiotów lub obszarów edukacyjnych,
- występuje jako element nauczania międzyprzedmiotowego.
Z raportu Eurydice wynika, że panuje ogólna zgoda co do tego, iż celem edukacji obywatelskiej powinno być kształtowanie krytycznego myślenia, umiejętności analitycznych i postaw sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu szkolnym i społecznym.
Wszystkie kraje wprowadziły także regulacje promujące zaangażowanie uczniów w życie szkoły i pozwalające im na wypowiadanie się w sprawach szkolnych. Uczniowie wybierają przedstawicieli poszczególnych klas, działają w samorządzie uczniowskim, czy też mają swoich przedstawicieli w organie zarządzającym szkołą.
Szkoły europejskie nie tylko budują demokrację szkolną, ale także zachęcają uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej. Na przykład uczniowie holenderscy są zobowiązani do pracy na rzecz społeczności lokalnej jeśli chcą uzyskać świadectwo ukończenia szkoły średniej.
Zapraszamy także do zapoznania się ze streszczeniem w języku polskim.