Tłumaczenie raportu Mobility Scoreboard: Higher Education Background Report
Nauczyciele akademiccy w Europie
Raport Modernisation of Higher Education in Europe: Academic Staff przedstawia usytuowanie kadry akademickiej we współczesnym szkolnictwie wyższym, a w szczególności przedstawia wymagania dotyczące kwalifikacji nauczycieli akademickich, proces rekrutacji do zawodu, warunki zatrudnienia oraz wpływ mechanizmów zapewniania jakości na ich sytuację zawodową.
Publikacja jubileuszowa Polskiego Biura Eurydice
Tom rocznicowy zawiera wybór artykułów opracowanych przez ekspertów Polskiego Biura Eurydice w następujących obszarach tematycznych nawiązujących do wspólnych europejskich priorytetów edukacyjnych:
- Wczesna edukacja i opieka
- Przedwczesne kończenie nauki
- Zawód nauczyciela
- Edukacja językowa
- Szkolnictwo wyższe.
W publikacji dwudziestolecia Eurydice można również znaleźć artykuł o historii i misji sieci autorstwa Larsa Bo Jakobsena, dyrektora Europejskiego Biura Eurydice, historyczny przegląd różnych nurtów badań edukacyjnych pióra Prof. Zbigniewa Sawińskiego…
Czas nauczania poszczególnych przedmiotów w Europie 2016/17
Eurydice opracowała nową wersję publikacji Recommended Annual Instruction Time in Full-time Compulsory Education in Europe dotyczącej czasu nauczania poszczególnych przedmiotów w szkołach w Europie. Sieć zbiera tego typu dane od ponad 20 lat, a corocznie aktualizowane opracowania są dostępne na stronie internetowej Europejskiego Biura Eurydice od roku 2010.
Kluczowe dane o nauczaniu języków obcych w Europie (2017)
Europa, to kontynent wyjątkowy pod względem różnorodności lingwistycznej – mówi się tu w sześćdziesięciu oficjalnych językach. Dodatkowo migracja sprzyja tej lingwistycznej różnorodności. Najnowsze wydanie raportu Key Data on Teaching Languages at School in Europe – 2017 Edition prezentuje najważniejsze trendy w polityce edukacyjnej w dziedzinie nauczania i uczenia się języków obcych w 42 europejskich systemach edukacyjnych.
Przegląd ram kompetencji kluczowych – konsultacja
Komisja Europejska pragnie zgromadzić opinie, aby przeprowadzić zmiany ram kompetencji kluczowych z 2006 roku w oparciu o sprawdzone informacje, w szczególności na następujące tematy:
- mocne i słabe strony w stosowaniu ram kompetencji kluczowych z 2006 roku
- obszary priorytetowe, w których zmiany zasad ramowych i określonych w nich definicji kompetencji są konieczne, aby odpowiedzieć na obecne i przyszłe potrzeby w dziedzinie kształcenia i szkolenia
- narzędzia i procedury wspierające rozwój kluczowych kompetencji dla wszystkich.
Tworzenie polityki edukacyjnej na podstawie danych i wyników badań
Raport Support Mechanisms for Evidence-based Policy-Making in Education informuje o tym w jaki sposób w Europie formułuje się politykę edukacyjną oraz jakie źródła danych i wyniki badań są wykorzystywane w tym procesie.
Mobilność studentów. Tablica wyników
- Które kraje europejskie zapewniają dostęp do informacji i poradnictwa studentom planującym wyjazd na studia zagraniczne?
- Czy studenci ze środowisk defaworyzowanych otrzymują odpowiednie wsparcie umożliwiające im udział w mobilności?
- Ile lat uczą się języka/języków obcych przyszli studenci w trakcie nauki w szkole?
- Czy stypendia i kredyty studenckie są dostępne dla tych, którzy zdecydowali się na studia zagraniczne?
- Czy osiągniecia i kwalifikacje uzyskane za granicą są uznawane w kraju?
Wyniki badania PISA 2015
Polscy uczniowie osiągnęli wyniki powyżej średniej OECD we wszystkich trzech obszarach objętych badaniem PISA. Polacy zajęli 10 miejsce w Unii Europejskiej w rozumowaniu w naukach przyrodniczych, 4 w czytaniu i interpretacji i 6 w matematyce. Jednak ich wyniki są niższe niż podczas poprzedniej edycji badania w 2012 r. Po raz pierwszy uczniowie rozwiązywali zadania na komputerach.
Wskaźniki strukturalne służące monitorowaniu edukacji 2016
- Czy kraje europejskie gwarantują dzieciom miejsca w przedszkolach i placówkach opiekuńczych?
- Czy szkoły otrzymują dodatkowe środki dla uczniów ze środowisk defaworyzowanych?
- Czy nauczyciele europejscy są przygotowani do pracy z uczniami ze słabymi wynikami, zagrożonymi niepowodzeniami szkolnymi?
- Czy efekty kształcenia nieformalnego są uznawane podczas rekrutacji na studia wyższe?
- Czy praktyki studencie są powszechnie dostępne w systemach szkolnictwa wyższego?